torstai 22. lokakuuta 2020

Mikä ihmeen mäihämatkat?


Ota hatkat - Mäihämatkat!

Kohti ulappaa? Mäihämatkat sen mahdollistaa!

Painaako uupumus? Mäihämatkat on pelastus! 


What does Mäihämatkat means?

Me and my friend Jonssi were both in a situation than we needed to have new experiences into our lives. Not big and huge ones (we want them, but we can’t afford them), but small and surprising things that refreshes our mind and also the body. Through our small trips that we started to do to the local nature and culture destinations we learned to trust our intuition (and we also had a bit of a luck) that everything will go just fine. 

Mäihä (tuuri, munkki, säkä, flaksi, hyvä onni) = luck  
matka=travel 
so perhaps:  lucky travels or advantageous adventures?



Vad betyder Mäihämatkat?

Någon frågade från mig, att hur vågar jag åka
så långa resor med min gamla motorcykel, 
när det kan hända att den går sönder? 
Det var sant. Det har hänt och ganska ofta.
Jag måste tänka en stund. Vad svarar jag?
Då sagt jag bara att antigen jag åker eller inte. Det är så enkelt. 
Jag kan inte tänka på att vad händer om den går sönder…
Om jag stannar så tänker jag bara att jag inte vågade gå.
Och allt kan också gå bra! (nåja, fifty-sixty som Matti Nykänen sade).
Det är också så att varje gång nånting har hänt, berättelsen är bara annorlunda. 
Inte nånting som jag hade planerat men en berättelse ännu då.

Jag tänker att Mäihämatkat är en attityd. 
Ordet påstår att resan lyckas. Och så gör den…på något sätt… 






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.

Mikä ihmeen mäihämatkat? Ota hatkat - Mäihämatkat! Kohti ulappaa? Mäihämatkat sen mahdollistaa! Painaako uupumus? Mäihämatkat on pelastus!  ...